reklama
kategoria: Zakupy
10 marzec 2025

Mniej klientów w galeriach i centrach handlowych podczas zimowych wyprzedaży

zdjęcie: Mniej klientów w galeriach i centrach handlowych podczas zimowych wyprzedaży / fot. PAP
fot. PAP
Analiza zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w przeszło 710 galeriach i centrach handlowych wykazała, że w okresie tegorocznych zimowych wyprzedaży ubyło 7 proc. klientów w porównaniu do ubiegłego roku - wynika z raportu UCE Research i Proxi.cloud. Klientów odbiera galeriom m.in. e-commerce.
REKLAMA

W okresie tegorocznych zimowych wyprzedaży w galeriach i centrach handlowych pojawiło się o 7 proc. mniej klientów w porównaniu do roku ubiegłego - wskazano w raporcie. Największy odpływ widać w woj. podkarpackim i świętokrzyskim - po 12 proc.

Z analizy zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w przeszło 710 galeriach i centrach handlowych wynika również, że w pierwszych dwóch miesiącach br. liczba wizyt w tych placówkach handlowych spadła o 17 proc. rdr. Największe spadki dotyczyły woj. świętokrzyskiego – 27 proc., podkarpackiego – 26 proc., podlaskiego i śląskiego – po 21 proc.

Z kolei częstotliwość odwiedzania badanych placówek zmniejszyła się o 11 proc. rdr. Z raportu wynika też, że od stycznia do lutego br. czas wizyt w galeriach i centrach handlowych uległ skróceniu o 3 proc. rdr. Największe spadki rdr. wystąpiły w woj. świętokrzyskim – 18 proc., podkarpackim – 15 proc., a także śląskim – 13 proc.

W ocenie Mateusza Nowaka z Proxi.cloud. na spadek liczby klientów w galeriach i centrach handlowych mógł wpłynąć wzrost popularności platform e-commerce. "Część kupujących przeszła wyłącznie na zakupy online. Do tego wiele sklepów znajdujących się w galeriach i centrach galeriach handlowych organizuje wyprzedaże online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w stacjonarnych placówkach, gdzie dostępność produktów jest ograniczona przez powierzchnię sklepu" - zauważył.

Z kolei Weronika Piekarska z Proxi.cloud zwróciła uwagę, że coraz więcej marek wprowadza rozwiązanie umożliwiające zamówienie brakujących towarów bezpośrednio u pracownika sklepu. Klient może odebrać je na miejscu, przymierzyć i w razie potrzeby natychmiast zwrócić, co łączy wygodę zakupów online z możliwością osobistego sprawdzenia produktu.

"Najmniejsze spadki odnotowano w województwach, w których liczba galerii handlowych jest największa. Może to sugerować, że na tych obszarach centra handlowe pełnią rolę popularnych miejsc spędzania wolnego czasu. Galerie podejmują działania, by przyciągnąć klientów, organizując konkursy, eventy i oferując dodatkowe usługi. Można przypuszczać, że bez tych inicjatyw ruch w centrach handlowych byłby jeszcze niższy" – wskazała ekspertka.

Mateusz Chołuj z Proxi.cloud zaznaczył, że wg danych GUS, udział e-handlu w całej sprzedaży detalicznej rok do roku rośnie. "W związku z tym Polacy mają mniej powodów do odwiedzania galerii handlowych i chodzą tam rzadziej, choć zapewne te wizyty są bardziej zaplanowane i w związku z tym suma wydatków podczas jednej wizyty może wzrastać. Słyszymy też sygnały z branży, że wielu detalistów notuje lekki wzrost sprzedaży, mimo niższego ruchu. Podejrzewamy, że ten trend będzie się utrzymywał" – prognozuje Chołuj.

Na wolumen sprzedaży galerii i centrów handlowych nie powinno też wpłynąć - w opinii autorów raportu - skrócenie czasu przeciętnej wizyty. "Spadek jest niewielki. Może na niego oddziaływać skrócenie kolejek do kas lub zoptymalizowanie przez część sklepów obsługi klienta. Innym potencjalnym powodem skrócenia wizyty jest zwiększenie odsetka klientów, którzy przychodzą do galerii po odbiór lub w celu zwrotu kupionego produktu" – zaznaczył Mateusz Nowak.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Proxi.cloud przy udziale platformy analityczno-badawczej UCE Research. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających galerie i centra handlowe. Wielkość próby wyniosła ponad 1,3 mln unikalnych konsumentów. Zbadano ruch w 710 placówkach. (PAP)

gkc/ drag/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Mielno
4.2°C
wschód słońca: 06:20
zachód słońca: 17:51
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Mielnie